En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

tisdag 21 juni 2011

Debatten om utskottsinitiativet om sjukförsäkringen

I tre timmar och tolv minuter har jag legat vid datorn och ihärdigt vägrat att svara i telefon eller på tilltal. Katterna har fått en vänlig men mycket bestämd knuff bort ur dagbädden. Jag ville inte missa ett ord, inte en nyans för jag tänkte att snart kommer det, snart....
Jag väntade på att någon skulle säga att vi skiter i vem som sa vad 2003 och vi bryr oss inte om hur någon vänt på statistik för att passa just dom, vi lägger ner revirpinkandet och piluttadej-mentaliteten, nu gör vi om och gör rätt!
Nu gör vi en sjukförsäkring som har sina grundpelare i etik och moral!! Jag lyssnade och tittade, skrev sida upp och sida ner och hyschade åt stackars sonen och knuffade katten, som nu deklarerat att han tänker sova ute inatt, katten alltså!

Jag skrev vad som sas i anföranden och repliker, i början skrev jag långa formuleringar och i slutet blev det ängsligt glest.

Det blev inte så rafflande politiska diskussioner utan mest handlade det om formen. Att oppositionen lagt ett utskottsinitiativ, att dom gjort det för att knäppa regeringen på näsan och för att trasa sönder en fungerande minoritetsregering.

Att oppositionen lagt det här initiativet så sent att inga remisser kunnat göras och att det därför inte finns underlag till beslut.
- När brydde sig regeringen om remissvaren?
2008 när besluten togs helt emot remissvaren som gavs från flera instanser, däribland FK!?
Men nu skulle man alltså kunna göra det?

Oppositionen säger att de gjort initiativet därför att regeringen inte velat komma till skott med att lägga ett eget förslag vilket de lovat göra under vintern, sedan vårvintern och sedan lovat igen att det skulle komma under våren. Oppositionen säger också att de försökt att ha ett samarbete och samtal med regeringen som ställt sig helt ovillig till detta!

Det förslag som regeringen gjort har alltså inte följt den formella vägen och lagts på utskottets bord utan seglar omkring på andra bord och är fullt tillgänglig men inte lagd? Om jag fattade rätt!?

Alliansen ställer sig väldigt negativ till att initiativet gick igenom tack vare att de rödgröna gjorde en deal med SD. 
SD påminde då alliansen om att de, SD, inte på något sätt ville kopplas ihop med socialdemokraterna utan mycket väl kunde tänka sig att rösta med alliansen, bara de fick se och godkänna förslagen först.
Men då reste sig Solveig Zander (C) i den politiska sandlådan och ryckte till sig spaden från Almquist (SD) och slog honom i huvudet och gjorde klart att han inte fick vara med på riktigt!! Ni vet den där ungen som alltid får vara hund i leken och sitta utanför!
Och jag har hör att SD har bakat sandkakor med Alliansen innan....


Jag är uppriktigt besviken och bestört över att en diskussion med innehåll saknades, det glimtade kort, kort till små ideologiglimtar och ibland en fras med betydelse om innehållet i sjukförsäkringen men mest ett käbbel i sandlådan där alliansen skrek för att oppositionen kastat sand (utskottsinitiativ) på dom och de rödgröna grät för att för att alliansen inte vill lyssna och leka med dom men ingen lyssnade på SD när de satt och ylade utanför sandlådekanten som den fiktiva hunden.

Sila Quiklund säger nonchalant: måste ni säga utförsäkrade, det låter så negativt! Ni tjatar utförsäkrade hela tiden, säg återförsäkrade!!
De enskilda fallen finns säkert säger hon när andra gjort fallbeskrivningar. Men varför talar ni inte om allt positivt som kommit av den nya sjukförsäkringen?

Och jag lade efter tre timmar och 12 minuter ifrån mej pennan. Mej pratade dom inte mycket om, en del pratar naturligt om oss och en del hävdar fortfarande att det handlar om enskilda fall!!
I sandlådan intet nytt, tyvärr.
Senast imorgon blir det votering (trodde jag ja!) och då vet vi om initiativet fick majoritet på sina två punkter, de hade tre från början men fick inte majoritet i utskottet på mer än två. Nu är det alltså frågan hur riksdagen röstar.
Punkterna de röstar om är:
skulle jag ha skrivit här.....men då jag gick in på Mp:s sida för att få det riktigt rätt fick jag se att Gunnar Axe´n fått igenom sitt yrkande på återremiss.
Så läs det här och kom ihåg att imorgon är sista dagen i riksdagen!! Vi får väl se om det blir en återremiss som röstas igenom imorgon.
Så nu blir det väl inget förrän i höst i frågan....tror dom ja!!!! Riksdagen kan extrainkallas i sommar! Moahahaha...

6 kommentarer:

  1. Har inte följt det lika noga som du men jag hade nog förväntat mig mer än...platt fall och en bordläggning till imorgon!?
    Hivar iväg lite tapperhetskramar i din riktning!
    Sov gott!

    SvaraRadera
  2. Svårt att finna ord men som jag alltid sagt... "När säger politiker verkligen nåt... på riktigt... så att folk förstår?" Detta är en av anledningar till att jag faktiskt är totalt ointresserad av partipolitik. Politik däremot är nåt som sker dagligen i samhället... mellan människor.

    Skickar dock nåhra hoppas-hoppas-kramar för dig och alla andra som behöver

    SvaraRadera
  3. Ja, jag läste sedan på text-tv, jag var rädd för att det skulle gå så här. Det är inte konstigt om folk blir trötta på politik när det ska kivas om skitsaker hela tiden, nästan så att jag tycker att de borde ha två debatter, en där de kan ägna sig åt retorik och sandkastning och ett där det ska handla om att fatta beslut och där den som försöker svänga sig åker ut ur salongen med schvung och inte får komma tillbaka förrän han eller hon fattat att ingen blir imponerad av deras orala jonglering.

    SvaraRadera
  4. Personligen blir jag alltid lika förvånad över hur ända in i helvete kan lova en sak under val-året och sen komplett skita i att hålla dessa löften sen?
    Normalt folk hade kallats lögnare.

    Som det ser ut nu, så får det inte fortsätta. Det är inget annat än direkt pinsamt hur vårt samhälle behandlar människor som behöver hjälp.
    Jag skäms.

    SvaraRadera
  5. Tyvärr är jag inte särskilt förvånad. Det är alltid så mycket snack men lite verkstad med politiker, utom när det gäller nedskärningar förstås, då går det undan.

    SvaraRadera