En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

måndag 11 juli 2011

Gluten Rosacea Inflammationer

Jag har IBS, känslig mage och laktosintolerans. Dessutom har jag Rosacea. Jag har upptäckt att om jag undviker gluten blir jag bättre från Rosacean och om jag slarvar så slår den upp.
Nu har jag provat jättemånga gånger och nu får jag köpa att det är så!! Fick pencillin av läkaren som jag skulle äta i upp till ett år. Efter 4,5 månader var jag helt körd av skiten och inget bättre i ansiktet så att hålla en glutenfri diet funkar bättre för mej. Jag äter ibland bara för att vara smidig när man är borta för man vill ju inte vara besvärlig.
Nu har de kommit på att gluten kan vara triggande av inflammationer lite varstans i kroppen. Speciellt om man har en känslig tarm så det stämmer ju bra in på mej.

12 kommentarer:

  1. Husbandet äg glutenintolerant så här är det ganska enkelt att undvika gluten. :)

    SvaraRadera
  2. Har också märkt att om jag minskar på min gluten mår jag bättre i magen och får mindre migrän. Tyvärr klarar jag inte av att utesluta gluten helt, är helt enkelt för lat för det.....

    SvaraRadera
  3. Det borde jag tipsa Exets nya fru om. Hon är illrosa(mörkt) i fejjan alltid ;) Men hon blir nog sur om jag råder i det fallet! Eller?

    SvaraRadera
  4. Har också lite Rosacea (många i min släkt har även det). Jag fick en salva "Rozea" som funkade rätt bra. Fast orsaken kan ju säkert vara väldigt olika och då även behandlingen.
    Ha en bra dag!
    Kram!
    Helena

    SvaraRadera
  5. Ha ha ha, skrattar åt Ezter :-) Jag kör mest på mörkt 100%-igt finskt rågbröd, då funkar även mina glutenkänsliga tarmar :-)

    SvaraRadera
  6. Tja Lippe! Finns det något vackrare än oss människor med Rosacea! Både jag och Lilla Frun ser stundtals ut som "skollade troll"! Vi måste helt klart bilda en "intresse förening"...vad ska vi har för motto?
    "Blodet är rött, näsan och kinderna är röda, hjärtat är rött!"
    Vi får fundera tillsammans!
    Kram ifrån Peter den Oumberlige!

    SvaraRadera
  7. Jag mår också bättre utan gluten, i magen, jag har också IBS. Tänkte börja äta lchf, men det går trögt att komma igång.

    SvaraRadera
  8. Visst är det tråkigt med alla dessa doldisar. Kan tyvärr bara säga - välkommen till klubben. Håller med Peter om vi borde skaffa en klubb för alla dessa INTE synliga sjukdomar...
    Tarmkram

    SvaraRadera
  9. Ja, du kunde inte nöja dej med bara ont i ryggen inte. :P

    SvaraRadera
  10. Ha!

    Jag har ju också rosacea! Jag har bara behandlat med kräm två ggr sen i höstas, men nu ska jag ta och obesvera hur gluten påverkar mig.

    Tack för informationen!

    SvaraRadera
  11. hej anne,
    vad var för kräm?

    SvaraRadera