En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

söndag 16 juni 2013

Rövskrapa

En av mina vänner var trött på att hennes djur använt två mattor som rövskrapa.
Som den generösa kvinna hon är så delade hon samtidigt en förklaring på vad rövskrapa är och jag fick lära mig något nytt, fast egentligen var det ju gammalt.

Hon skrev:
"Fram till 1900-talet använde vanligt folk ofta så kallade "rövskrapor", löv, gräs eller nederkanten på kjolen. I Sverige och på andra håll blev det sedan vanligare med urrivna sidor från tidningar eller kataloger, något som tidigare enbart förekom bland relativt välbärgade. I Amerika användes ofta bomull på torrdassen, eftersom tillgången på bomull var god där."
Men jag måste ju forska vidare lite om detta redskap och hittar att man använt allt från pinnar, fingrar till fint slöjdade rövskrapor.

Rövskrapa
Om man tittar historiskt på detta så verkar romarna ha haft det bästa genom att ha offentliga toaletter med vatten rinnande i rännor och tvättsvampar. Samtidigt satt vikingarna här i norden och skrapade med trasor, djurben och ostronskal.
1889 kom det första patenterade toapappret till Europa men först 1935 kom det första utan stickor. Vilken lättnad det måste ha varit.

Det är ju också lite svårt att skriva om det här utan att tänka på hur det ställe själva handlingen utfördes såg ut. De som hade det lite bättre ställt hade så att de inte behövde gå ut ur bostaden för att utföra sina behov utan kunde på ett smidigt sätt i en utbyggnad på väggen sätta sig och hänga ut röven. Kolla till vänster på den här bilden, snett ovanför mannen i rött.


Och björnar skiter i skogen...
En björn satt i skogen och sket. En hare skuttar fram och sätter sig bredvid och skiter han också. 
Björnen sneglar på haren och funderar lite och så säger han:
- Tycker du det är jobbigt när det fastnar skit i pälsen?
- Va? Näe, svarar haren, det har jag inga problem med.
- Bra!! säger björnen.
Varvid han klipper tag i haren och torkar sin röv med den....

Kom inte och säg att ni inte lär er något av att läsa bloggar.

6 kommentarer:

  1. Hmmm, tur vi har papper, det hör jag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det!
      Kram tillbaka :)

      Radera
  2. Detta ämne är underbart!
    T.ex hörde jag talas om nämnda grej första gången på en guidad tur här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Glimmingehus - sen har jag aldrig glömt det ;)
    Kolla gärna på länken. Därifrån kan man från "privet" ta sig vidare på dasspapprets bana hur långt som helst.
    Hmmm, jo, jag känner mig kry i skallen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var på klassresa till Vadsten när jag gick i lågstadiet och då gick vi till Mårten Skinnares hus.
      Där finns landets mest fotograferade privet...

      Radera
  3. Jodå, nu har jag lärt mig att jag ska vara glad att jag är född på 2000-talet

    SvaraRadera
  4. Jag hade en kompis, under min skoltid, som alltid gjorde nr 2 när hon kom hem till oss. De hade utedass! Ändå pratar vi sextiotal, så det var inte under medeltiden precis.

    SvaraRadera