En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

lördag 9 maj 2015

Smultronvisslare

Jag är nyfiken på insekter, spindlar och andra kryp och är därför med i några FB-grupper där det finns folk som vet allt. Man kan hitta den mest underliga varelse och lägga upp och de vet direkt vad det är, vad den äter och hur den lever.

Nu har jag lärt mig att det finns en fjäril som heter Smultronvisslare.
Härligt! Äntligen en fjäril som kan göra lite ljud tänkte jag. Snokade runt och googlade för att få veta om det kunde vara så. På en sida står det att den visslar omkring i markvegetationen. Det lät ju tveksamt om den faktiskt visslar i betydelsen ljud eller om den bara far omkring.
Googlar vidare. Namnet har den fått därför att larven lever på smultron, står det på ett annat ställe.
På ett tredje ställe står det att den tidigare hette Kattostvisslare. Kattost? Vad åt larverna!?
Slutar googla.

6 kommentarer:

  1. Rätt meningslös info! Nu vill jag veta, Visslar den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ut och smyg i markvegetationen! Lägg örat till marken och lyssna av ;)

      Radera
  2. Älskar sådan där onödig kunskap - nu blir det till att jaga smultronvisslare ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rapportera gärna in iakttagelser. Särskilt om några ljud hördes! :)

      Radera
  3. Jaha, jag fastnade såklart för det där med kattost. Visste att det var en växt, men inte riktigt vilken. Googlade (nähä) -släktet malvor tydligen. Jag har massor av malvor på sommaren, dock inte kattostar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag googlade också efter att jag skrivit inlägget! Tydligen ser frökapseln ut som en ost. Men varför just katt? Hund kunde väl funkat? Den har ju redan kexet liksom :)

      Radera